,,De fiets is een groot Nederlands icoon,'' zegt Stef de Groot (21), student Industrieel Design aan de TU Delft. Samen met vier andere studenten maakt hij een 3D-geprinte fiets. Eentje dus waarvan de onderdelen kant en klaar uit een printer komen rollen. Nog even en iedereen kan met een eigen ontwerp de weg op.
,,Het voordeel is dat de fiets exact op maat kan worden gemaakt,'' zegt Jouke Verlinden, hoogleraar Industrieel Design aan de TU. Op grote schaal is deze fiets bovendien goedkoper.
Maar nu is het vooral nog een experiment, zowel voor de studenten als voor de rest van de wetenschap. ,,We hebben de grenzen van de wetenschap opgezocht,'' zegt De Groot. ,,De stevigheid en de stijfheid zijn nu in elk geval goed.''
Het frame van de fiets is van roestvrij staal en alle onderdelen worden door robots aan elkaar gelast. Het huidige model is dan ook zwaarder dan de hedendaagse fiets van aluminium. Een voordeel is dat de printer allerlei organische vormen kan produceren. En met andere materialen kan de fiets ook lichter worden.
Het betreft een opvolger van de eerder ontwikkelde 3D-geprinte brug, die in 2017 in Amsterdam wordt geplaatst. In samenwerking met het Amsterdam Institute for Avanced Metropolitan Solutions experimenteren TU-studenten in Amsterdam met het printen van praktische objecten uit het dagelijks leven. De fiets is een project waar alleen de TU aan werkt. De Groot had de taak om met anderen het ontwerp correct in de computer te verwerken. ,,Het is super dat ik deze mogelijkheid krijg,'' zegt De Groot. ,,Zo'n kans krijgen maar heel weinig mensen.''
Voor het ontwerpen en ontwikkelen van de fiets kregen de studenten vier weken. De fiets was nog niet klaar voor de expositie die gisteren werd gehouden in de TU. Daarvoor is het een te groot project, zegt De Groot. ,,We zijn nu full-time aan het printen. Ik verwacht dat de fiets over twee á drie weken helemaal af is.'' Een commerciële productie is nu nog toekomstmuziek, aldus Verlinden.
Vul een productnaam, merk of eigenschap in.