We leven tegenwoordig in een sleur. Iedere dag staan we op, we eten, werken, eten, ontspannen een beetje en gaan weer naar bed. En dat vijf keer per week. In het weekend hebben we verjaardagen, activiteiten met de kinderen en verplichte familiebezoekjes. Dat patroon is makkelijker te doorbreken dan je denkt. Door het avontuur tegemoet te fietsen.
De Britse avonturier Alastair Humphreys onderneemt met regelmaat een klein avontuurtje. Hij heeft al heel wat watertjes doorzwommen. Soms letterlijk, door met een roeiboot de Atlantische Oceaan over te steken, maar evenzeer door vier jaar lang met de fiets de hele wereld rond te trekken. Maar het is pas met zijn microavonturen dat hij zichzelf als avonturier op de kaart heeft gezet - het leverde hem in 2012 zelfs de prestigieuze titel van National Geographic Adventurer of the Year op.
Vanwaar het idee van regelmatig een klein avontuur te beleven? Omdat Humphreys gaandeweg is beginnen beseffen dat grote avonturen niet voor iedereen weggelegd zijn, en dat het ook dicht bij huis mogelijk is om nieuwe en inspirerende ervaringen op te doen. ‘Werken doe je van 9 tot 5, microavonturen beleef je van 5 tot 9’, is zowat de basisregel van de kleine uitjes die de microavonturen eigenlijk zijn.
‘Expedities hebben al zo veel betekend in mijn leven’ zegt Humphreys in een interview met de New York Times. ‘Wakker worden op een bergtop maakt me gelukkiger, en dat blijft lange tijd nazinderen. Ik wil andere mensen helpen om hetzelfde te ervaren. Op een berg slapen zal je leven niet veranderen, maar het kan wel een kleine stap zijn die een verandering inluidt.’
Wat een microavontuur precies inhoudt, bepaal je grotendeels zelf. Het basisdee is dat je iets onderneemt dat je nog nooit gedaan hebt, en dat je best leuk en spannend vindt. De microavonturen die Humphreys aanprijst, houden vaak in dat je ook onder de blote hemel slaapt, maar het draait vooral over de juiste mentaliteit om eraan te beginnen. Je hebt er immers geen tijd, geld of gespecialiseerd materiaal voor nodig. Een microavontuur kan alles zijn dat fris, nieuw en uitdagend voor je is. Het verschilt op zich ook niet veel van een ‘groot’ avontuur - alleen korter, goedkoper en dichter bij huis.
Vul een productnaam, merk of eigenschap in.