De afgelopen weken is er veel roering geweest over de veranderingen omtrent de fiets van de zaak. Vanaf 1 januari 2015 wordt de werkkostenregeling verplicht gesteld voor bedrijven. Deze verandering zal ook zijn uitwerking hebben op de fiets van de zaak. De vraag is dus of de (elektrische) fiets van de zaak straks nog wel interessant is?
De afgelopen jaren was er een fiscaal voordeling fietsplan, waarbij een fiets met een waarde tot €749,- belastingvrij kan worden aangeschaft als de fiets voor woon-werkverkeer wordt gebruikt. Vanaf 1 januari 2015 wordt de nieuwe regeling verplicht gesteld, de werkkostenregeling. Dit betekend dat de werkgever 1,2% van de totale loonsom van een werknemer, mag gebruiken voor onbelaste goederen. Hierbij kun je denken aan de aanschaf van bijvoorbeeld een laptop, een kerstpakket maar dus ook een fiets.
Fietsen naar het werk heeft zowel financieel- als gezondheidsvoordelen. Om werknemers te stimuleren gebruik te maken van de fiets in plaats van de auto heeft de werkgever een grote rol. Vaak krijgen werknemers zo’n 10 cent per kilometer als zij met de fiets naar het werk komen in plaats van met de auto. Dit kan al snel oplopen naar een kleine €100 per maand, toch weer een extra zakcentje.
Fietsen is gezond, zowel voor je lichaam als voor je geest. Door dagelijks te fietsen werk je aan je conditie, bouw je spieren op, en kun je eenvoudig gewicht verliezen. Ook is het fietsen ideaal om even alle stress van de dag te vergeten. Wat is er nou heerlijker dan na een drukke werkdag een stuk te fietsen door de natuur in plaats van aan te schuiven in de file.
Ook de overheid kan een rol spelen in de stimulatie voor de fiets van de zaak. Een voorbeeld hiervan is de Electric Freeway, een fietspad op het traject Almere-Amsterdam-Zuidoost. Een fietspad extra handig voor elektrische fietsen en scooters met zijn legio oplaadpunten.
Ondanks de invoering van de werkkostenregeling is op zakelijk gebied de elektrische fiets nog steeds een goede vervaging voor de auto wanneer het gaat om kortere afstanden. Veel mensen wonen op 15 kilometer of dichter van hun werk, maar maken geen gebruik van een (elektrische) fiets terwijl dit een ideaal vervoermiddel is voor deze afstand.
Met de veranderingen op komst gaan veel werknemers nog snel een fiets van de zaak aanschaffen. De fiets heeft op dit moment nog een speciale fiscus status. En dit lijkt rigoureus te veranderen, maar het betekend niet dat de fiets volgend jaar veel duurder wordt.
Er zijn verschillende aanbieders van goede kwaliteit fietsen voor een betaalbare prijs. En niet alleen stadsfietsen of hybride fietsen, maar ook elektrische fietsen hoeven geen duizenden euro’s te kosten. Voor minder dan €1000 heb je al een pracht exemplaar.
Vul een productnaam, merk of eigenschap in.