De eerste fiets werd door de Engelsman John Kemp Starley ontworpen in 1885. Het eerste model voorzien van twee gelijke wielen, een ruitvormig frame en een ketting voor de aandrijving. Sindsdien is er aan de vorm van de fiets nauwelijks meer gesleuteld. Er is meerdere keren geprobeerd om de fiets te laten evolueren. Soms met succes, soms gedoemd om te mislukken. Hier een lijstje met de vijf minst succesvolle fietsen van de afgelopen eeuw.
De vouwfiets is niet iets van de laatste jaren. Integendeel. In 1909 bouwde het Nederlandse Fongers dit militaire gevaarte, dat bedoeld was voor het leger. Vanwege de kleine wielen, wat niet echt handig in het terrein waar het leger zich vaak bevind, werd het nooit een succes. De vouwconstructie was wel een succes en werd in de jaren erna nog vaak gebruikt.
Deze Vélo Torpille, ofwel torpedofiets, van de Franse uitvinder Étienne Bunau-Varilla had een Zeppelin-achtige vorm voor een optimale aerodynamica. Het was de eerste fiets waarbij echt naar de aerodynamica werd gekeken. Met deze constructie wist fietsracer Marcel Berthet in 1913 een nieuw record te zetten op het 5 kilometer lange Paris’s Vel’ d’Hiv, waar hij een gemiddelde snelheid van 53 kilometer per uur noteerde. De fiets werd nooit door de 'gewone mens' gebruikt, daarvoor was hij te onhandig.
De Elswick-Hopper Scoo-ped was een fiets omwikkeld in een polyester behuizing, die wat weg had van een Italiaanse jaren vijftig scooter. Ontwerper Maurice Moss probeerde de tweewieler te verkopen als een fiets voor mensen die niet vies willen worden. Maar het was helaas geen succes, door het lak aan animo werden er niet meer dan vijftig van gemaakt.
In 1980 had Volvo het plan op om een kunststof fiets, de Itera, op de markt te brengen. De Zweden zagen er wel wat in, een frame van kunststof en lichtgewicht wielen van polyamide. Op papier was het een perfect model: onderhoudsvrij, licht en nog goedkoop ook. Toch kon plastic het stalen frame niet vervangen. De fiets zwabberde te veel, waardoor hij bij lage temperaturen zelfs kon breken. Om die reden werd de Itera in Denemarken zelfs verboden. Nee, een verkoopsucces is het nooit geworden, maar wie goed zoekt kan ze af en toe nog op een rommelmarkt of tweedehands-website tegenkomen.
Het Australische Acrow bedacht een fiets waarbij de transmissie en trappers in het voorwiel is opgenomen, terwijl je de achterkant kon omwisselen voor bijvoorbeeld een boodschappenvariant met twee wielen. Ook het zadel was opmerkelijk te noemen, dat maar één positie kende. Het was echter geen succes, het bleef bij honderd prototypes.
Vul een productnaam, merk of eigenschap in.