Scandinavië staat bekend om zijn fietsvriendelijkheid. Noorwegen is met een bevolking van slechts vijf miljoen mensen, de thuisbasis van ongeveer drie miljoen fietsen. Maar zelfs voor doorgewinterde fietsers, die gewend zijn om het woon-werkverkeer op de tweewieler af te leggen, zijn er een aantal obstakels die niet aan te pakken lijken. Een voorbeeld is Trondheim Brubakken Hill, een 130 meter lang stuk weg bergop met een helling van 10 tot 18 graden.
De Brubakken maakte deel uit van het dagelijkst woon-werkverkeer dat Jarle Wanvik’s met die fiets aflegde, waarbij hij elke ochtend moe, bezweet en met zere benen op zijn werk aankwam. Hij kwam met het idee voor de Trampe, een soort van in-de-grond-skilift voor fietsen. En hij slaagde er eindelijk in dat de stad hem steunde om de lift te bouwen.
De Trampe vervoert nu jaarlijks zo’n 200.000 fietsers de heuvel op. Het werkt door het inzetten van op een kabel aangedreven voetsteunen uit een sleuf. De fietsen kan zijn voet op de voetsteun zetten en wordt automatisch mee naar boven genomen. En het is volkomen veilig want wanneer je je voet verwijderd, verdwijnt de voetsteun weer terug in de sleuf.
In Nederland kennen wij natuurlijk weinig hoge heuvels, maar op sommige plekken zou een dergelijke fietslift zeker een oplossing kunnen bieden. Denk bijvoorbeeld aan de Vaalserberg, Eschberg en Vijlnerbos in Limburg.
Vul een productnaam, merk of eigenschap in.