De plaatsing van de motor is belangrijk voor de rijervaring van een elektrische fiets. De meest voorkomende motorplaatsingen zijn het voorwiel of op de trapas (de middenmotor). In dit artikel leggen we je uit wat het verschil is tussen een elektrische fiets met voorwielmotor en een met middenmotor en wat de voor- en nadelen hiervan zijn. Zo weet je precies waarop te letten bij het aankopen van een nieuwe elektrische fiets.
Natuurlijk verschilt de locatie van de motor, maar wat maakt dan het verschil en hoe ervaar je dit? Bij motoren in het voorwiel wordt de fiets vanuit dat punt aangedreven. Dit geeft het gevoel dat je door de fiets vooruit wordt getrokken. Sommigen ervaren dit als erg prettig, anderen hebben liever een meer natuurlijke manier van ondersteuning.
In dat laatste geval zal je keuze waarschijnlijk vallen op een elektrische fiets met middenmotor. Deze geeft je ondersteuning vanuit de trapas, het punt waar je zelf ook kracht zet. Zoals je je kan voorstellen voelt dit enorm natuurlijk. Naast dit verschil zijn er nog een aantal belangrijke verschillen tussen elektrische fietsen met voorwielmotor en - middenmotor.
Gewichtsverdeling en tractie
Natuurlijk is de motor een relatief zwaar component van een e-bike. Bij plaatsing in het voorwiel zit dus een deel van het gewicht van jouw e-bike voor in de fiets. Een middenmotor voegt gewicht aan het midden van de fiets toe en hangt vaak net wat lager. Voor veel mensen zorgt dit voor een fijnere fietservaring door een betere gewichtsverdeling.
Daarnaast wordt bij een voorwielmotor kracht vanuit het voorwiel gezet. Let dus op bij nat weer of een glad wegdek, vertrek langzaam en vermijd de meest scherpe bochten. Doordat de motor het voorwiel aandrijft kan deze je de bocht als het ware door trekken. Veel van onze klanten noemen dit als een nadeel van de voorwielmotor.
De prijs
Een middenmotor is een stukje complexer dan een motor in het voorwiel. Dit heeft natuurlijk ook invloed op de prijs van je elektrische fiets. E-bikes met een middenmotor zijn dan ook vaak wat prijziger dan elektrische fietsen met voorwielmotor. Dit heeft overigens niet enkel te maken met de motor, vaak wordt bij een middenmotor ook gebruik gemaakt van een ander type sensor. Meer hierover volgt nu.
Het type sensor
Bij een elektrische fiets maken we grofweg onderscheid in twee typen sensoren. De rotatiesensor en de trapkrachtsensor. Een rotatiesensor meet OF de trappers ronddraaien. Zodra dit het geval is zal de motor ondersteunen, de mate van ondersteuning hangt dan af van de ondersteuningsstand waarop de fiets op dat moment staat.
Daarnaast is er de trapkrachtsensor. Deze meet hoeveel druk er op de pedalen wordt gezet. Bij meer druk (bijvoorbeeld het oprijden van een viaduct) zal de motor automatisch meer ondersteuning bieden, dit is dus variabel binnen de ondersteuningsstand. E-bikes met voorwielmotor maken vaak gebruik van een rotatiesensor, waar een middenmotor vaak gepaard gaat met een trapkrachtsensor. Dit draagt bij aan het meer natuurlijke fietsgevoel dat een middenmotor biedt.
Om het overzichtelijk te houden hebben we nog even kort de voordelen en nadelen van beide motorplaatsingen op een rij gezet.
Voordelen voorwielmotor
Nadelen voorwielmotor
Voordelen middenmotor
Nadelen middenmotor
Je weet nu wat, op papier, de voor- en nadelen zijn van e-bikes met voorwielmotor en die met middenmotor. Maar natuurlijk is deze ervaring voor iedereen verschillend. Wil je beiden motortypen zelf ervaren? Kom dan langs in één van onze winkels voor een vrijblijvende proefrit en een uitgebreid persoonlijk advies van onze specialisten.
Vul een productnaam, merk of eigenschap in.